Som ledare läggs en stor del av din tid på att kommunicera. Att informera och förmedla olika budskap. När budskapen är positiva är det kanske enkelt, men när beskeden ogillas av mottagaren blir vägen fram genast lite snårigare.
De flesta ledare har varit med om otaliga gånger där mottagaren inte hört eller förstått det som man förmedlat. Man kan lätt tänka att man som ledare inte har fullgjort sin kommunikativa uppgift på bästa sätt och all kommunikation och sker på mottagarens villkor. Men är det verkligen så?
Vi ser och hör utifrån våra erfarenheter och det blir våra tolkningar. Hur vet man att det budskap man som ledare förmedlat verkligen mottas som det är tänkt? En beprövad metod är att be mottagaren att beskriva vad de tycker sig ha hört. Det kan minimera risken att bli feltolkad.
Människors självinsikt har en tendens att upphöra i samma stund som de får ett tråkigt besked. Särskilt när det handlar om att förlora något. Ett jobb, en förmån, en position eller något som man har kärt och de flesta håller just jobb, förmåner eller sin position kärt. Egentligen handlar det om rädslan att förlora något, kanske prestige, ansiktet, eller en inbillad säkerhet.
Därför är det extra svårt att som ledare att nå fram oavsett
vem det är som man har framför sig. Även en chef och ledare reagerar på samma
sätt när de sätts i en sådan situation.
Det enklaste är att projicera, att skylla på budbäraren. Det är lätt att bara se sina rättigheter, men skyldigheterna glöms ofta bort. Tänk om alla kunde vara så schangtila att de tog emot budskapet för vad de är och var villiga att hitta en lösning.
Att kämpa emot något som redan har skett eller är beslutat är sällan framgångsrikt. Det är inte självklart, eller en förmån att få vara med och bestämma i allt. Ofta reagerar vi som barn som blir arga på våra föräldrar, trots att vi är vuxna sedan länge.
Varje människa är ansvarig för sina handlingar, oavsett om
vi vill inse det eller ej. Om en person inte längre kan fortsätta i sin roll
arbetsmässigt, finns det alltid skäl. Att tycka att dessa skäl är fel är
förvisso helt tillåtet, men hur man reagerar på dessa skäl är en annan sak.
Många ledare är rädda för att hamna i svårigheter och att
själva få repressalier om de inte skött sin kommunikation på rätt sätt. Det gör
att många samtal tyvärr ger en motsatt effekt och att man istället gör större
skada än nödvändigt. Man förstärker känslan av att inte duga eller att bli
exkluderad och det startar ofta konflikter och ilska.
Många ledare och chefer vittnar om hut svårt och jobbigt det
är att ta ”det där samtalet” och det finns en mängd kurser i ”hur hantera
besvärliga människor”. Det många glömmer är att det sätt som man reagerar och
agerar på kan ge långtgående konsekvsenser, även framåt. Man vet aldrig vem man möter i framtiden
och att fara ut i ilska är ett perfekt sätt om man vill förstöra sitt
personliga varumärke. Det är märkligt hur många som inte tänker på detta.
Troligen för att de saknar insikt om hur de beter sig och hur det påverkar andra.
Annars hade de väl agerat annorlunda?
Det kan också handla om arrogans, eller att man helt enkelt
saknar insikt om sig själv och därför väljer att projicera allt på chefen och
ledaren. Detta är väldigt vanligt, men det talas sällan om det. Det som tar
energi från de flesta, är just att möta personer som inte vill förstå eller
lyssna på budskapet. Det spelar oftast ingen roll om beskedet lämnas på ett
klokt eller oklokt sätt.
Som ledare ska man alltid ifrågasätta och fundera om mitt
sätt var det bästa i varje given situation, men det är inte bara chefer som
behöver fundera över detta. Även den som hamnar i en situation där de få ta emot ett negativt besked.
Som ledare är det oerhört tröttsamt att plötsligt möta en vuxen person som uppträder som om de tappat sin förmåga att vara klok och insiktsfull. Få pratar om det, men alla känner ganska lika inför det. Som ledare får du inte visa vad du känner, men likväl känner du.
Ett av chefers och ledares ansvar är just att förmedla
budskap och ibland negativa sådana. Att då behöva komma till en punkt där
mottagaren inte hör, eller förstår vad man säger, trots goda intentionen, är
oerhört energikrävande. Kanske det mest energikrävande av allt.
Ledare och chefer behöver energi för att orka vara goda och
bra ledare. Att ta en annan människas energi är inget privilegium. Det är
snarare ett bevis på egen bristande insikt.
Det är inte alltid chefens fel. Men det är chefens ansvar.
Ansvaret ska dock delas mellan den som förmedlar ett budskap
och den som tar emot det.
Som ledare förväntas du ta allt ansvar, även om man är flera om saken.
Är det därför det "svåra samtalet" är så energikrävande och gör att många kan ligga sömnlösa?
För vem hör vad du säger, när det du säger inte vill lyssnas på?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar