torsdag 6 juni 2024

Varför är det så svårt att bestämma sig?

Varför är det så svårt att bestämma sig? Det är en fråga som många ställer oss, oavsett om vi är ledare eller inte. Att fatta beslut kan ibland kännas som att balansera på en lina mellan möjligheter och risker. 

Varför har vissa människor har svårt att fatta beslut? Joseph Ferrari, professor i psykologi vid DePaul University i USA, har forskat om detta ämne. Han har funnit att obeslutsamhet och prokrastinering är två olika fenomen, även om de på många sätt liknar varandra.

Personer som är obeslutsamma tenderar att överdriva konsekvenserna av att fatta fel beslut. De är rädda för att göra fel och undviker därför att bestämma sig. Detta kan leda till att de låter tiden gå och inte agerar. 

Å andra sidan handlar prokrastinering om att ha svårt att sätta upp och fullfölja mål. De som lider av detta har svårt att komma igång och arbeta mot sina mål.

Varför avvaktar vidå? Som ledare kan det vara extra utmanande att fatta snabba beslut.

Chefer är ofta rädda för att fatta felaktiga beslut. De vet att deras beslut kan påverka hela organisationen och dess medarbetare. Denna rädsla kan leda till att de avvaktar och överanalyserar.

Chefer är också medvetna om att deras beslut kommer att granskas av andra. Omgivningen, inklusive medarbetare och andra chefer, kan vara kritiska om beslutet inte är optimalt. Detta kan skapa en försiktighet att undvika att ta något beslut alls.

Att avvakta ger en kortsiktig vinst genom att undvika omedelbara risker. Men i längden kan det leda till större problem. Att vara snabbare på pucken kan vara mer gynnsamt för organisationen, även om det innebär att man tar en risk.

Att agera är bättre än att inte göra något alls!

Det är sant att det ofta är bättre att ta ett beslut och agera än att inte göra något alls. Genom att agera lär vi oss av våra misstag och kan justera vår kurs. Att inte göra något kan leda till att vi missar möjligheter och stagnerar.

Som ledare är det viktigt att balansera noggrannhet med handlingskraft. Att vara snabbare på pucken kan minska risken för att goda idéer går förlorade. Så, nej, chefer är inte nödvändigtvis fega – de navigerar bara i en komplex värld där beslut har konsekvenser.

Att fatta beslut är en konst. Som ledare bör vi vara medvetna om våra rädslor och samtidigt våga agera när det behövs. Genom att vara medvetna om vad som hindrar oss att ta beslut kan vi bli bättre på att balansera snabbhet och noggrannhet. 

Så våga ta beslut och agera – det är bättre än att stå stilla och vänta.

För det som de flesta ångrar är inte vad de gjort, utan vad de borde ha gjort, men aldrig gjorde!

Inga kommentarer: