torsdag 18 maj 2023

Är det alltid chefens fel?

Att göra fel är något vi människor gärna undviker. Det är också lätt att skylla ifrån sig när det inte blir som man tänkt och särskilt när det gäller ledaren eller chefens ansvar.

Chefens uppgift är att leda och fördela arbetet, men också att ta ansvar för resultatet. Om något inte fungerar som det ska, är det ofta chefen som får kritik och klagomål från både sina överordnade, medarbetare och kunder. Men är det verkligen alltid chefens fel?

Ibland kan det vara så att vi projicerar våra egna problem och brister på chefen. Vi kanske inte vill erkänna att vi har gjort ett misstag, eller att vi inte har kompetensen eller motivationen som krävs för att utföra vårt arbete. Det kan också handla om att vi faktiskt inte gett ledaren för verksamheten rätt förutsättningar och då även chefen vill lyckas och kanske också vilja vara till lags, tar ibland chefen på sig uppdrag eller krav som kanske kräver mer än vad förutsättningarna kan ge.

Då är det enklare att peka finger åt chefen och säga att hen inte har gett oss tillräcklig information, stöd eller feedback. Eller att hen har varit orättvis, otydlig eller otrevlig. Att kritisera ledarskapet är alltid en enkel väg att gå.

Ibland är det befogat, men ibland är det inte bara orättvist mot chefen, utan också skadligt för oss själva och vår arbetsmiljö. Genom att projicera våra egna svagheter på chefen, undviker vi att ta ansvar för vår egen utveckling och lärande. Vi missar också möjligheten att ge konstruktiv feedback till chefen, som kanske inte är medveten om hur hen uppfattas eller hur hen kan förbättra sitt ledarskap. Dessutom bidrar vi till en negativ stämning på arbetsplatsen, där misstro och konflikter kan uppstå och försämrar arbetsmiljön.

Generellt är vi ganska fega när det gäller att ge återkoppling och särskilt till en chef.

Därför är det viktigt att vi reflekterar över våra egna tankar och känslor när vi känner oss missnöjda med chefen. Är det verkligen chefens fel, eller har vi något att förbättra hos oss själva? Hur kan vi kommunicera med chefen på ett respektfullt och ärligt sätt, utan att anklaga eller förolämpa? Hur kan vi bidra till ett gott samarbete och ett positivt arbetsklimat?

Att det alltid är chefens fel är en myt som vi måste slå hål på. Det är skadligt för oss själva och vår arbetsmiljö och underminerar en ledarens möjligheter att sköta sitt uppdrag.

Genom att ta ansvar för vårt eget arbete och vår egen utveckling, och genom att kommunicera med chefen på ett konstruktivt sätt, kan vi skapa en bättre relation till chefen och en bättre arbetsplats för alla. Ingen är perfekt och om ledarskapet ska få en chans att verka på bästa sätt, behövs en öppen dialog. Hur ofta är vi beredda att bjuda på det?

När kraven ökar på ledaren från olika håll är det lätta att projicera alla misslyckanden där. Men ansvaret ligger också hos de som sätter målen, de som tillsammans ska uppnå dem, även om det är ledaren som har det yttersta ansvaret.

Att stanna upp och fundera över vår egen roll i sammanhanget är klokt.

Det lätt att skylla på den som leder verksamheten och inte alltid se sina egen roll i sammanhanget.

En ledare behöver själv kunna reflektera kring sitt agerande, men behöver återkoppling för att kunna lyckas med sitt uppdrag.

Om ledaren lyckas väl, ökar möjligheten för att alla lyckas.

Inga kommentarer: