Att göra fel är något vi människor gärna undviker. Det är också lätt att skylla ifrån sig när det inte blir som man tänkt och särskilt när det gäller ledaren eller chefens ansvar.
Chefens uppgift är att leda och fördela arbetet, men också
att ta ansvar för resultatet. Om något inte fungerar som det ska, är det ofta
chefen som får kritik och klagomål från både sina överordnade, medarbetare och
kunder. Men är det verkligen alltid chefens fel?
Ibland kan det vara så att vi projicerar våra egna problem
och brister på chefen. Vi kanske inte vill erkänna att vi har gjort ett
misstag, eller att vi inte har kompetensen eller motivationen som krävs för att
utföra vårt arbete. Det kan också handla om att vi faktiskt inte gett ledaren
för verksamheten rätt förutsättningar och då även chefen vill lyckas och kanske
också vilja vara till lags, tar ibland chefen på sig uppdrag eller krav som
kanske kräver mer än vad förutsättningarna kan ge.
Då är det enklare att peka finger åt chefen och säga att hen
inte har gett oss tillräcklig information, stöd eller feedback. Eller att hen
har varit orättvis, otydlig eller otrevlig. Att kritisera ledarskapet är alltid
en enkel väg att gå.
Ibland är det befogat, men ibland är det inte bara
orättvist mot chefen, utan också skadligt för oss själva och vår arbetsmiljö.
Genom att projicera våra egna svagheter på chefen, undviker vi att ta ansvar
för vår egen utveckling och lärande. Vi missar också möjligheten att ge
konstruktiv feedback till chefen, som kanske inte är medveten om hur hen
uppfattas eller hur hen kan förbättra sitt ledarskap. Dessutom bidrar vi till en
negativ stämning på arbetsplatsen, där misstro och konflikter kan uppstå och
försämrar arbetsmiljön.
Generellt är vi ganska fega när det gäller att ge
återkoppling och särskilt till en chef.
Därför är det viktigt att vi reflekterar över våra egna
tankar och känslor när vi känner oss missnöjda med chefen. Är det verkligen
chefens fel, eller har vi något att förbättra hos oss själva? Hur kan vi
kommunicera med chefen på ett respektfullt och ärligt sätt, utan att anklaga
eller förolämpa? Hur kan vi bidra till ett gott samarbete och ett positivt
arbetsklimat?
Att det alltid är chefens fel är en myt som vi måste slå hål
på. Det är skadligt för oss själva och vår arbetsmiljö och underminerar en
ledarens möjligheter att sköta sitt uppdrag.
Genom att ta ansvar för vårt eget arbete och vår egen
utveckling, och genom att kommunicera med chefen på ett konstruktivt sätt, kan
vi skapa en bättre relation till chefen och en bättre arbetsplats för alla.
Ingen är perfekt och om ledarskapet ska få en chans att verka på bästa sätt,
behövs en öppen dialog. Hur ofta är vi beredda att bjuda på det?
När kraven ökar på ledaren från olika håll är det lätta att
projicera alla misslyckanden där. Men ansvaret ligger också hos de som sätter
målen, de som tillsammans ska uppnå dem, även om det är ledaren som har det
yttersta ansvaret.
Att stanna upp och fundera över vår egen roll i sammanhanget
är klokt.
Det lätt att skylla på den som leder verksamheten och inte alltid
se sina egen roll i sammanhanget.
En ledare behöver själv kunna reflektera kring sitt
agerande, men behöver återkoppling för att kunna lyckas med sitt uppdrag.
Om ledaren lyckas väl, ökar möjligheten för att alla lyckas.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar