tisdag 11 april 2023

Får en ledare vara omotiverad?

Som ledare och chef ska du uppvisa ett engagemang. Hur ska du annars kunna kräva detsamma av din omgivning?

Medarbetarundersökningar ger en del svar på hur en organisation mår. Men finns det någon koppling till hur ledaren mår och hur det påverkar organisationen? Det skulle vara intressant att veta.

En del undersökningar visar att chefer upplever stress och svårigheter med sömn, men kan motivationen i sig tryta för att man helt enkelt är trött på sitt uppdrag, eller vill göra annat?

Som ledare är det inte lika enkelt att byta jobb. Det är mycket som ska stämma. Kanske känner man till viss del ansvaret att vara den sista som lämnar båten.

Som ledare har jag sällan fått frågan av mina chefer om jag är fortsatt intresserad av mitt jobb och känner engagemang och motivation. Kanske för att det förutsätts att man som ledare tar eget ansvar i att hantera frågan. Utgångspunkten är att som högst ansvarig är man helt enkelt motiverad och det tas förgivet.

Men, vem säger att det är så?

Jag har träffat många ledare som är trötta på sina medarbetare. Som är trötta på sina överordnande som ställer orimliga krav, inte lyssnar eller förväntar sig att man ska ”vinna Stockholm Maraton i träskor”.

Vem ska man ventilera detta med? 

En del gör det hemmavid, andra har mentorer, men många försöker hantera frågan allena.  Att känna sig omotiverad som ledare kan i många fall vara behäftat med skuld. ”Inte ska jag som är den som ska inspirera andra känna mig omotiverad”.

Men ändå vet jag att det finns lika många chefer som andra som känner att motivationen tryter. Troligen kommer det att skina igenom förr eller senare, men är det tabu att tala om det?

Vad händer om chefen en dag säger att hen är trött på jobbet? Skulle det skapa kaos, oro och oordning, eller vara befriande?

Jag har själv inte prövat och heller inte rekommenderat något att pröva, men visst vore det ett intressant experiment?

För visst kan en ledare vara omotiverad, men frågan är om hen får säga det?

Hur känner du? Har du kunnat säga eller känna det och vad har det gett för efterverkningar?

Det är nog ändå så att det är tabu att tala om.

För en chef ska alltid vara redo, oavsett motivation eller inte.

Eller?

Inga kommentarer: