måndag 15 december 2008

Reflektionen som livförsäkring

Jag har länge haft den åsikten att man som chef och ledare måste ha perspektiv. Att man själv kan avgöra hur ens arbete påverkar en. Jag har studerat många av mina vänner och kollegor och alltid undrat varför de inte kan sätta ned foten och prioritera sig själva, ge tid för reflektion och skaffa sig perspektiv istället för att bara ånga på och genom det också missa en del av det som behövs för att vara en bra ledare och prestera.

Året närmar sig sitt slut och kanske är det så att nyårslöftena kommer närmare, men jag inser att under hela hösten har jag ägnat för lite tid åt det som är viktigt, reflektion.

Jag har haft förmånen att den senaste månaden föreläsa om ledarskap inför några större församlingar av ledare. Jag har då tvingats bort från min vanliga vardag för att landa i en annan vardag. I andra chefers vardag.

Att stiga utanför sin egen ram och uppleva andras lycka, smärta, utmaningar och sorg som chefer har varit en av de nyttigaste insikterna. Det får mig osökt att tänka på hur lite tid vi ägnar åt att reflektera över vad som sker i vår vardag, kanske för att det är smärtsamt att beskåda det som händer och det är lättare att köra vidare.

Tid för reflektion finns alltid, i bilen, innan man somnar eller vad som passar var och en. Men att reflektera på djupet, att våga fundera över det inte alltid känns bekvämt, att verkligen fundera på vad som hänt, varför, vad som kan göras bättre, vad som gjorts bra, ja det verkar för de flesta vara en stor utmaning.

Kanske är det ibland bättre att vara lyckligt ovetande, men hur det än är så kommer alltid det olösta ikapp en.

Om var och tog tid att fundera och reflektera över vad som sker, om var och en vågade bottna i resultatet av vad man hittar skulle fler chefer och medarbetare troligen ha bättre förutsättningar, må bättre och göra ett bättre jobb.

De bästa och modiga ledarna använder reflektion som en del av sin egen livförsäkring.

Men det är inte enkelt. Det är lättare att springa vidare än att att få sin bild av verkligheten krackelerad.

Att själv upptäcka krackeleringen och kunna åtgärda den innan den hinner ikapp borde vara mer naturligt.

Så våga reflektera på djupet, det är den bästa livförsäkring du kan skaffa dig.

Ingen är odödlig som chef.

Inga kommentarer: