måndag 17 september 2007

Att våga välja sin egen chef

Väldigt få jag har träffat är nöjda med sin chef. Man har allsköns argument varför han eller hon inte är duglig. Jag har alltid undrat varför det ska vara så svårt att hitta en person som man kan respektera och också känna att man utvecklas tillsammans med. Är det så att yrkesgruppen chefer är sämre än andra som kollektiv, eller ställer vi osedvanligt höga krav?

Att vara en bra ledare och chef är i sig en utmanade uppgift. Man ska nästan vara omänskligt bra på allting. Dessutom ska man passa ihop med och kunna nå alla kategorier av medarbetare. Man ska kunna ekonomi, försäljning, ledarskap, marknadsföring, etc. Man ska vara karismatisk, men inte vilja vara för mycket i centrum, man ska vara tydlig men ändå inte dominant etc. Puh, jag det förefaller ju orimligt att kunna vara denna allkonstnär, eller?Är det då en utopi att en ledare ska kunna vara bra. Nej självklart inte. Mycket handlar om att sätta rätt förväntningar och lyssna in vart organisationen befinner sig, visa sig medmänsklig, dvs. med fel och brister.

Jag tror det skulle vara lärorikt om det fanns ett sätt för chefen att få veta hur medarbetarna egentligen vill ha det. På det sättet kan man lära sig att förstå förväntningarna och också välja om det passar ihop med den person man är. När man tar ett nytt jobb kan det ju vara idé att fundera på vad det är man får och sätta de egna förväntningarna därefter. Men precis som i nya förhållanden privat, tenderar vi att skapa en bättre bild än vad verkligheten sen visar upp. Om vi vet att smekmånaden på jobbet följer samma cykler som privat kanske vi skulle bli mindre besvikna.

En bra start är att själv veta vilken chef man uppskattar och sen undersöka förutsättningarna så mycket man kan innan man tar jobbet. Om man är chef och anställer, är det viktigt att ställa frågan hur den nya medarbetaren ser på ledarskapet, vad de uppskattar hos en bra chef. På det sättet kan man också själv vara tydlig med vilken person och ledarskap man står för. Ett bra sätt att redan från början starta med rätt förväntningar.

Min nyfikenhet har gjort att jag har försökt ta reda på vad människor vill ha av en chef. Jag har gjort ett stort antal intervjuer som jag har funderat på att göra en bok av så småningom. Så jag har en ganska bra bild av hur folk i allmänhet tycker. Jag tror att både chefer och medarbetare skulle tjäna på att ha en mer verklighetsnära bild, framförallt när man tar ett nytt jobb. Det skulle förenkla och också hjälpa båda partner att göra det bästa av jobbet. På sikt kan det hjälpa till att skapa fler bra chefer och nöjda medarbetare. Vad tycker du utmärker en bra chef och medarbetare? Kom gärna med idéer.

2 kommentarer:

Johan K sa...

Jag tror det är oerhört viktigt för mig som chef att vara konsekvent i mitt ledarskap, inte försöka "situationsanpassa efter person".
Att anpassa sitt ledarskap efter dynamiken i gruppen är viktigt, men att försöka tillse att alla får det ledarskap de söker är att ta sig vatten över huvudet.

Jag tror att 9/10 anpassar sig och lär sig trivas med det ledarskap som bedrivs om man ger det tid. Alla faller inte in i detta, men dessa känner sig inte hemma och söker sig troligen vidare.

\\ Johan

Marika Skärvik sa...

Självklart måste varje ledare och chef vara sig själv, hitta sin egen stil. Det är aldrig lyckosamt att spela något man inte är eller tror på och man kan eller ska inte anpassa sig till fullo, då blir man en vindflöjel. Det är viktigt att känna in vilken miljö och kultur man kommer till. När man går in i ett nytt företag så kan man göra ett bättre jobb om man snabbt förstår vad det är som pågår i den organisationen och i samband med att man ska göra valet att byta jobb som chef, slipper man förhoppningsvis obehagliga överraskiningar när ens egen värdering krockar med de man ska jobba för.